Dabia kleine, 4-snarige luit van de Nu uit zuidwest China. Dit simpele instrument wordt uit één stuk hout gesneden en dient als begeleidingsinstrument voor de liederen en verhalen van de Nu
Dadabuan grote, bekervormige houten trommel van de Maranao uit Mindanao (Filippijnen)
Da-daiko reusachtige Japanse Gagaku-trom. Deze trommel is opgehangen aan een bewerkelijk raamwerk en wordt geslagen met twee zware, gelakte stokken
Daf raamtrommel uit Centraal-Azië en het Midden-Oosten, met een diameter van ongeveer 38 cm
Daibyoshi kleine dubbelzijdige Japanse trommel die veel gebruikt wordt in het Kabuki-theater en tijdens Shinto tempeldiensten. De daibyoshi rust op een standaard en wordt met stokken bespeeld
Daire grote ronde lijsttrommel uit Uzbekistan
Dajra ronde Afghaanse lijsttrommel
Dajre Bulgaarse tamboerijn
Da-luo grote Chinese gong, waarvan de toonhoogte verandert als deze met een platte houten stok wordt aangeslagen. De da-luo wordt veel gebruikt in de Chinese operamuziek en tijdens religieuze processies
Dama Tibetaanse pauken die in paren worden bespeeld
Damaram conische houten trommel uit India, welke met twee stokken - de één recht en de ander gebogen - wordt bespeeld. Soms, meestal tijdens processies, wordt een damaram zelfs op een waterbuffel geplaatst en bespeeld
Damare maraca van de Kpelle uit Guinee
Damaru zandlopertrommel, zo'n 15 tot 30 cm. in grootte, waaraan 2 touwtjes met verharde uiteinden zijn bevestigd, die door snel heen en weer te draaien hard op de beide vellen slaan. De trommel is een symbool van de Hindoegod Shiva en wordt veelal gebruikt in de ceremoniële muziek van India, Nepal en Tibet.
Damaruga zandlopertrommel uit de deelstaat Karnataka in het zuiden van India, gelijkend op de damaru
Damboura 2-snarige Afghaanse luit
Damkasjner Armeense duduk, waarop alleen de begeleidende droon wordt gespeeld
Damnyan met huid bedekt banjo-achtig tokkelinstrument uit Ladakh (Noord-India)
Damnye 6-snarige Tibetaanse luit versierd met drakenkop
Dando lange stok met belletjes aan het uiteinde. De dando wordt door de Sindhi’s uit het zuiden van Pakistan gebruikt om de structuur van de muziek mee aan te geven
Dangubica Kroatische luit
Dan-bau 1-snarige vedel uit Vietnam, met een klank als van een zingende zaag
Dan-dai 3-snarige luit uit Vietnam
Dan-gau 2-snarige Vietnamese vedel met een kokosnoot als klankkast
Dan hun enkelzijdige trommel uit Benin
Dan-mo een gecombineerde percussie-set uit Vietnam, bestaande uit een paar bamboe ratels en een stel woodblocks
Dan-nhi Vietnamese vedel
Dan-nguyet Vietnamese luit
Dan-qin Vietnamese luit
Dan-tam-thap-luc Vietnamees hakkebord
Dan-ty-bah 4-snarige, getokkelde, peervormige luit uit Vietnam
Dan-tranh 16 à 17-snarige plankciter met verschuifbare kammen uit Vietnam
Dan-trong kleine, eenvellige cilindertrom uit Vietnam
Dan-xen 2-snarige Vietnamese langhalsluit
Dappu trommel uit Andhra Pradesh (Zuid-India), identiek aan de Noord-Indiase duff
Darabukke bekertrommel uit de islamitische wereld, gelijk aan de derbouka. De rompen van hout of aardewerk van de meeste van deze trommen zijn uitgebreid versierd met beschilderingen of mozaïek. De afmetingen variëren, doch de meeste zijn tamelijk klein. Ze worden met de handen bespeeld
Darbuk éénvellige bekertrom uit Servië, Kroatië, Bosnië en Macedonië. De romp is gemaakt van hout, aardewerk of metaal en het vel is boven op de romp gelijmd. De trom wordt met de handen bespeeld
Dauli Griekse, dubbelvellige, cilindrische trommel met geregen vellen. De trom wordt aan een riem over de linker schouder gedragen en slechts aan één kant bespeeld
Davandai zandlopertrom uit Tamil Nadu ( Zuid-India ). De davandai is eigenlijk een grote udukku en wordt met een stok bespeeld
Dayan de zwaardere, houten trommel die met de rechterhand wordt bespeeld en deel uit maakt van de beroemde Indiase tabla. Zie aldaar
Dayereh tamboerijn uit Uzbekistan en Iran
Dazahani kawi primitieve Tuvaanse ratel gemaakt van gedroogde stierenballen en schapenbotten
Debakkan trommel van het Filippijnse eiland Mindanao
D’binda basxylofoon uit Mozambique, behorend tot de m’bila’s
Debubolial kleine klarinet van de Djelgobe uit Burkina Faso
Dedong buisciter van de Yeurai uit Vietnam
Def raamtrommel uit Azerbeidzjan
Deffi tamboerijn uit het Noord-Griekse Epirus
Deidounou waterdrum van de Malingke uit Mali en Guinee. De deidounou is eigenlijk niets anders dan een omgekeerde halve kalebas in een teiltje met water, waar met stokken op wordt geslagen
Delchin 2-snarige Tibetaanse vedel met een ronde houten klankkast, waarschijnlijk van Centraal-Aziatische origine
Deowas 5 rechte bamboe fluiten van verschillende lengte en met een oplopende toonhoogte die als een pansfluit zijn samengebonden. De deowas is populair onder de Benguet in het noorden van de Filippijnse eiland Luzon.
Derbouka bekertrommel uit Noord-Afrika met een scherpe toon.
Dhak tweevellige Indiase trommel die met stokken wordt bespeeld. De dhak is een grotere versie van de Indiase dhol
Dhap sarangi Punjabi vedel, niet veel meer dan een primitieve imitatie van de Noord-Indiase sarangi, en alleen nog gebruikt in de volksmuziek
Dhavalashankha rijk versierde shankha, zie aldaar, met een mondstuk van messing. Het andere eind van de schelp is gehuld in een bloemenmotief, ook van messing. De dhavalashankha  wordt in tempels in Zuid-India gebruikt
Dhimay met stokken bespeelde grote cylindrische trommel van de Newari uit Nepal
Dhiplopadoura dubbelklarinet uit Kreta
Dhol 1#) Armeense dubbelzijdige cilindervormige trommel van militaire oorsprong, die met stokken wordt bespeeld. De vellen van geitenhuid zijn verschillend gestemd in een hoge en een lage toon

2#) dubbelzijdige, met stokken bespeelde, houten Indiase tontrom met een lengte van een halve meter en zo'n 30 cm. breed, alhoewel de grootte varieert in verschillende delen van India. De dhol produceert een hard geluid en kan daardoor bij verschillende muziekstijlen worden ingezet. Het instrument wordt om de nek gedragen en is bijzonder populair bij de gewone man

Dholak kleinere uitvoering van de Indiase dhol, maar dan met de handen bespeeld. De klank van de dholak is wat zachter en daardoor wordt deze trommel ook wel eens in de klassieke Indiase muziek gebruikt
Dhole 1#) tenorxylofoon uit Mozambique, ook bekend als m’bingwe

2#) tontrom van de Kinnaur uit Himalchal Pradesh (India) , identiek aan de Indiase dhol

Dholki kleinere uitvoering van de Indiase dhol, ook nal genoemd
Dhundunawa ritmisch snaarinstrument uit Uttar Pradesh (India), enigszins gelijkend op de anand lahari uit Bengalen, zie aldaar
Dhung-chen grote, uitschuifbare, Tibetaanse koperen hoorn zonder vingergaten. Wordt vaak in paren of kleine groepen bespeeld door de monniken tijdens ceremoniële muziek in Tibetaanse kloosters. Zie ook dun-chen
Dhut grote Javaanse trommel
Dianewi dubbelfluit uit Baluchistan
Diawela oude Spaanse gitaar
Didgeridoo westerse benaming voor een door termieten uitgeholde tak (of stam) van de eucalyptusboom, welke door de Aboriginals van Australië als  blaasinstrument en stemvervormer wordt gebruikt. Nadat de bast is verwijderd  wordt het instrument beschilderd in de traditionele kleuren van de Aboriginals. Het instrument wordt met losse lippen bespeeld. Om een onafgebroken geluid te kunnen produceren gebruikt men de zgn. ‘circular breathing’ techniek. Tegenwoordig worden didgeridoo's van allerhande materialen gemaakt, zelfs ver buiten Australië. De lengte ervan kan oplopen tot meer dan 2 meter.
Didingdek pansfluit van de Yeurai uit Vietnam, bestaande uit een aantal gebundelde bamboe pijpen die variëren in lengte van 35 tot 125 cm
Dien-nam bamboe mondorgel van de Ede uit Vietnam
Dien-puat bamboe fluit met 4 vingergaten van de Ede uit Vietnam
Dien-tac-kar bamboe dubbelklarinet uit Vietnam
Dikanza Angoleze schraapstok, gelijkend op de reco-reco uit Brazilië
Dikpala buisciter met uitgesneden bamboe snaren van de Aka uit de Centraal Afrikaanse Republiek
Dilchuduk schalmei van de nomadische herders uit Afghanistan
Dilituiduk fluit met een enkel riet uit Turkmenistan
Dillua bamboe stampers van de Fiji-eilanden, die in verschillende lengtes en dus toonhoogtes voorkomen
Diloup messing handbel uit Tibet, Nepal en Bhutan
Dilruba populaire vedel uit noord-India. De dilruba is een slimme combinatie van een sitar en een sarangi. De hals en de 19 verplaatsbare frets lijken erg op die van de sitar, maar de klankkast heeft meer weg van een sarangi en is afgedekt met perkament en net als de sarangi wordt het instrument gestreken met een strijkstok. De dilruba  heeft 4 snaren, twee van messing en twee van staal. Slechts de laatste stalen snaar is bedoeld voor de melodie. Bovendien heeft de dilruba  nog zo'n 22 resonantiesnaren die onder de frets doorlopen en de klankkleur verrijken. Het instrument is ongeveer 95 cm. lang en wordt vertikaal in de schoot van de zittende bespeler gezet waar het tegen de linkerschouder rust. In tegenstelling tot de sitar worden de snaren niet tegen de frets gedrukt om de toon te produceren, maar de vingers glijden meer langs de snaren. De frets geven alleen een indicatie aan de bespeler waar de noten zich bevinden. De dilruba is erg populair in Uttar Pradesh, Maharashtra en de Punjab
Dimay grote cylindrische trommel uit Nepal
Dinh-kliya 60 cm. lange, rechte bamboefluit van de Lac uit Vietnam
Dinzji ‘vrouwelijke’ xylofoon uit Ghana
Diplice Servische dubbele klarinet met een traditioneel gedecoreerde mondhoorn, en twee, uit een stuk hout gesneden, pijpen
Diplo-kithara rechtopstaande plankciter met snaren aan beide kanten van de resonator, die met beide handen werden getokkeld. De diplo-kithara is kleiner dan de arpanetta en werd omstreeks 1800 door Edward Light ontwikkeld
Di-tzu Chinese bamboe dwarsfluit met vibrerend membraan, wat een typische rietklank aan het geluid geeft. Zie ook ti-tzu
Diw-as pansfluit bestaande uit 5 dunne bamboepijpjes van de Kankana-ey op de Filippijnen
Diwdiw-as pansfluit bestaande uit 5 bamboepijpjes en uitsluitend bespeeld door de Tingguian-vrouwen in Abra op de Filippijnen
Diyidoulou waterdrum van de Malingke uit Mali en Guinee. De diyidoulou bestaat uit een aantal kalebassen van verschillende grootte, die geheel of gedeeltelijk met water zijn gevuld. Zie ook deidoudou
Diyulu vorkharp van de Baule uit Ivoorkust
Diyumoru xylofoon van de Baule uit Ivoorkust
Djabara schudinstrument van de Malingke in Guinee en Mali. De djabara is een kalebas overdekt met een net, wat geweven is van kraaltjes, kaurischelpjes en parelen en waar met de hand en vingers tegenaan getikt wordt. Het instrument kan natuurlijk ook gewoon geschud worden
Djaw snorrebot van de Ulch uit Siberië. Het houten bot heeft de vorm van een vleugel en is verbonden aan een lang koord
Djelli konou kleine 4-snarige luit van de Malingke uit Mali en Guinée
Djembé middelgrote vaastrommel, uit één massief stuk hout gesneden en aan één kant bespannen met een geitenvel. Deze trommel van Mandigké origine komt in heel West-Afrika voor (vooral in Mali en Senegal) en is nu ook in de westerse wereld populair geraakt
Djenglong set van 6 kleine liggende gongs uit Java
Djerbe doedelzak van geitenleer uit Bahrain
Djo grote ronde lijsttrommel van de Yao uit Thailand, die zowel met de hand als met een kleine stok kan worden bespeeld
Djozeh 4-snarige Irakese vedel met een kokosnoot als klankkast. De djozeh is de evenknie van de Perzische kemenche
Djudjuk Turkmeense herdersfluit met 6 vingergaten
Djumbus Turkse banjo
Djunadjan kleine Koreaanse plankciter met 10 paar snaren die aan stemschroeven zijn bevestigd. Aan de uiteinden bevinden zich vaste, en daartussen, verplaatsbare kammen
Doba Transsylvaanse trommel
Dobro Amerikaanse gitaar met een ronde, metalen resonator op de klankkast en een interne toonholte. De dobro wordt gewoonlijk met een metalen ‘bottleneck’ bespeeld en het aparte geluid wordt gewaardeerd in de ‘blue-grass’ muziek
Doede doedelzak uit de Oekraïne
Doembanje kleine trommel uit het oosten van Servië
Doewaal met stokken geslagen dubbelzijdige trom uit Turkije
Dok-dok Javaanse trommel
Dol volksharp van de We uit Ivoorkust. De dol is bespannen met 7 raffia snaren en heeft een klankkast van kalebas met een open onderkant, die, indien tegen de buik gedrukt, de klankkleur veranderen kan
Doluri trommel uit Georgië
Dombra ongeveer 1 meter lange luit van ceder of ahornhout met een bovenblad van corniferenhout. De dombra heeft een smalle, korte hals en een grote peervormige klankkast. Het instrument telt slechts 2 snaren en 15 tot 17 frets in een diatonische schaal, en is bijzonder populair in Kazakhstan, waar het zowel als solo en als begeleidingsinstrument wordt gebruikt
Dondo met stokken geslagen trommel van de Yehi uit Ghana
Donelli dubbelfluit uit Baluchistan, vrijwel identiek aan de satara uit Rajasthan. De rechterpijp heeft 7 vingergaten waarop een chromatische toonladder kan worden gespeeld, terwijl de linker bourdonpijp 8 vingergaten heeft. Deze gaten kunnen met was worden gedicht zodat de bourdontoon desgewenst kan worden gewijzigd. Het instrument wordt met de zgn. "circular breathing"- techniek bespeeld
Dong-chao Chinese bamboe fluit
Dorje handbel, gebruikt in Tibetaanse religieuze muziek
Doshpular 2-snarige fretloze langhalsluit uit Tuva
Doso xylofoon met dubbele kalebasresonatoren uit Benin
Dotar 2-snarige, peervormige langhalsluit uit Centraal-Azië, ook wel dutar geheten. Het karakteristieke geluid van het instrument wordt veroorzaakt door de tweede snaar die soms als bourdon meeklinkt. Vroeger werden de snaren uit zijde gesponnen, maar tegenwoordig gebruikt men steeds vaker metalen snaren
Dotara ofschoon dotara letterlijk "twee snaren" betekent is dit een peervormige, 4-snarige langhalsluit uit Noord-India en Bangladesh, populair bij de Bauls. De lengte van het instrument kan variëren van 20 cm. tot zo'n 75 cm.
Doudoum-ba lange, cilindervormige trommel uit Burkina Faso
Doudoum-ni lange, cilindervormige trommel uit Burkina Faso
Doumdoum dubbelzijdige cilindertrom van de Malingka uit Mali en Guinee. De doumdoum komt in drie maten voor met elk een andere toonhoogte, en wordt met een stok bespeeld. Soms is aan de stok een belletje bevestigd
Doumou 5-snarige pentatonische harp uit het noorden van Centraal Afrika
Dousongoni 5-snarige West-Afrikaanse bas-boogharp, ongeveer zo groot als de kora en van meetrillende belletjes voorzien. Dousongoni betekent letterlijk ‘jagersgitaar’ en het instrument is vooral populair in Mali, Senegal en Burkina Faso
Dranyen 6-snarige, fretloze, houten Tibetaanse luit. De dranyen wordt met een klein hard plectrum bespeeld. Men vermoedt dat dit instrument van Perzische origine is
Dronbulja Servische mondharp
Drymba mondharp van de Hutzul uit de Ukraïne
Duat-tak-ta eenvoudig rieten blaasinstrument uit Vietnam
Dubki Bengaalse tamboerijn met metalen ringen
Dudan rechte houten fluit uit de Belorus. Dudan’s  variëren in grootte en staan bekend om hun zeer fraaie, ingebrande versieringen
Dudelsack Duitse doedelzak met een zak van geitenleer, een melodiepijp en twee bourdonpijpen
Duduk 1#) Armeense dubbelrietfluit, vervaardigd uit het hout van de abrikozenboom en befaamd om zijn weemoedige klank. Ook in de stedelijke gebieden van buurlanden Georgië en Azerbaidjan is de duduk populair. Vaak wordt het instrument, samen met twee lager gestemde duduks, in een trio bespeeld

2#) Servische fluit met open mondstuk

Duff 1#) Egyptische lijsttrommel met een lage toon

2#)  populaire lijstrommel uit Noord-India. De Indiase duff is één meter in doorsnede en wordt met de linkerhand voor de buik vastgehouden en met de vingers van de rechterhand bespeeld. Tevens wordt er tussen de vingers van de linkerhand een stok geklemd waarmee op bepaalde tijden 'beats' kunnen worden geslagen

Dugdugi zandlopertrommel uit Bengalen (India), met een zeer decoratieve romp van aardewerk en twee geregen vellen
Dukra set van twee houten trommels uit Kasjmir sterk gelijkend op de Indiase tabla
Dukur dubbelzijdige handtrommel uit Baluchistan
Dulang metalen plaat die door de Minangkabau uit West-Sumatra als percussie-instrument wordt gebruikt door er tegenaan te slaan
Dulcimer hakkebord uit Engeland en America
Dulyaru een van een gierststengel gemaakte fluit van de Djelgobe uit Burkina Faso
Dumbek zandlopertrommel gebruikt in de Taarab-muziek in Tanzania en Zanzibar
Dun-chen zeer lange, uitschuifbare koperen hoorn zonder vingergaten, uitsluitend bespeeld door lamaïstische monniken in India, Tibet, Nepal, Sikkim en Bhutan tijdens religieuze ceremonieën
Dundubhi een op de bheri gelijkende conische keteltrom uit het oude India en een voorloper van de tegenwoordige naqara. Werd in vroegere tijden  vaak als oorlogsdrum gebruikt
Dutar langhalsluit uit Centraal-Azië, zie dotar. Er bestaan verschillende types tar; luiten met slechts 2 snaren en een ander type met 14 snaren
Dvojachka Slowaakse dubbelfluit bestaande uit twee aparte pijpen, die met touw aan elkaar zijn gebonden
Dvoynice rijkelijk bewerkte, Servische dubbelfluit, gemaakt uit een stuk hout
D’wegey primitieve 2-snarige vedel, met een bamboestok als hals en een kokosnoot als klankkast, van de T’boli op de Filippijnen
Dzat ongeveer 30 cm. lange schalmei met een bekervormig uiteinde van de Yao uit Thailand. De dzat  lijkt veel op een korte Indiase shanai en heeft ook een gelijksoortig dubbelriet en mondstuk
Dzirana pog dubbelrietfluit uit Armenië, in het westen beter bekend onder de naam duduk
Dzjil Ghanese balafoon